Author Topic: Problem med Microsofts e-postprogram (Outlook, Live, Windows Mail mfl)  (Read 1747 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline hostmaster

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 20
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
En mycket stor majoritet av alla som hör av sig till vår support och har problem med sitt e-postprogram använder någon av Microsofts e-postklienter, lustigt nog är de dyraste programmen de som verkar orsaka flest komplicerade problem men faktum är att alla Microsofts e-postprogram är rejält överrepresenterade.

På vår supportsida, http://www.compartment.se/support ,  finner du mer information och länkar till resurser med tips på lösningar på konkreta problem. Här summerar vi lite vad som brukar vara problemet och hur du kan lösa dem på ett enkelt vis.

Exempel på e-postprogram som ofta orsakar krångliga problem:

 - Outlook (samtliga versioner)
 - Windows Live Mail
 - Windows Mail
 - Outlook Express (ej lika vanligt förekommande längre, använder du detta prorgam kanske du gör bäst i att uppgradera till ett modernt e-postprogram som tex Mozilla Thunderbird på Mac, PC, Linux och Unix eller Apple Mail på Mac, Mail på Android eller använda Webmail).


Några vanliga grundproblem:
 - Anslutning till e-postservern börjar plötsligt krångla (time out) och eventuellt krashar e-postprogrammet frekvent.

 - All mail försvinner. Ofta i kombination med att e-postprogrammet krashar och eventuellt inte går att starta på nytt.

 - Skadade PST-filer ("profil-filer" i datorn) som måste repareras med förlust av all lokalt lagrad e-post som följd.

 - "Ange lösenord för nätverket" och liknande felmeddelanden som egentligen är "bogus" och har att göra med att inställningar i windows gått sönder.

 - Problem relaterade till uppdatering eller installation av program som tex säkerhetsuppdateringar av windows.


Några vanliga lösningar på problem:

 - Vänta och se om det blir bättre samt starta om programmet och eventuellt starta om hela datorn.

 - Kontrollera om inställningarna har förändrats (eller behöver förändras).

 - Uppdatera alla programvaror.

 - Kontrollera antivirusprogram och liknande säkerhetsinställningar, även för nätverket.

 - Byt till ett bättre e-postprogram. Tragikomiskt nog så är det i regel de e-postprogram du inte alls betalar för som verkar fungera bäst, exempelvis Mozilla Thunderbird (som är helt kostnadsfritt att ladda ned för såväl Mac och andra UNIX-liknande plattformar som Linux och Microsofts operativsystem för dator), Alpine (för linux/unix), Evolution, Mail (i Apple eller Android) är några exempel på program som vi i regel hjälper våra kunder att ställa in en gång och sedan inte hör något från kunden annat än om de byter dator och har tappat bort dokumentationen med inställningarna.


Visst kan det kännas tråkigt att inte kunna använda dyra mjukvaror som ert företag betalat mycket pengar för men om man vänder på det och ser det så här istället: Hur mycket får det kosta i tex produktionsbortfall? Är det inte bättre att använda ett epostprogram som fungerar?

Vår support har lång erfarenhet av i princip varenda tänkbar kombination av mjukvaror, varför inte kika på något av våra IT-supportavtal för att få bästa möjliga hjälp på det sätt som passar er arbetssituation?

Läs mer på compartment, http://www.compartment.se/