Author Topic: DNS-Manager  (Read 1121 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline hostmaster

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 20
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
DNS-Manager
« on: May 24, 2013, 06:19:31 pm »
Använder du vår DNS-Manager, som antingen kan kopplas till en fristående DNS-tjänst eller till en DNS-tjänst som ingår i exempelvis en Webhotelltjänst, så får du lite tips och råd i denna forumtråd.

Rent generellt så kan det vara en god idé att ha i bakhuvudet att precis ALLT som har med er/era domäner att göra är beroende av att DNS fungerar, hela tiden, dygnet runt, året om. Ett fel i DNS kan släpa efter och orsaka mycket problem. Att teckna gärna något av våra IT-supportavtal för att få experthjälp för bland annat domännamnsfrågor och DNS är en god idé. Att tänka igenom och planera i förväg inför en omstyrning i DNS är också mycket viktigt. Här har vi också mycket kunskap och lång erfarenhet som vi gärna delar med oss av för att ni ska få en så bra tjänst som möjligt!


I DNS talar man om olika poster eller 'pekare' eller 'records'. Kärt barn har många namn. En post kan exempelvis vara en MX-pekare som talar om för hela världen vilken mailserver som de ska leverera mail till om någon vill skicka e-post till er domän.

Som alltid är det A och O att ha redundans. En enstaka e-postserver är lika dumt som en enstaka namnserver. Kontakta gärna vår support så berättar vi mer.


Tips & Råd kring DNS-Managern
Utöver det som redan nämnts ovan så är det en god idé att till att börja med bara göra en ändring i taget, skapa en pekare, spara och testa.
Fungerar allt som det ska och du inte får några felmeddelanden så har du förstått galoppen, i annat fall, gör om eller kontakta support för att få hjälp.

Så snart du sparat en ändring så "trycks den ut" i vårt nät, det går i regel mycket snabbt men kan ta något längre tid exempelvis vid underhållsarbeten, slår ändringen inte igenom direkt så är det TTL-tiderna som gäller och som påverkar hur länge informationen sparas. Alla DNS-svar skickas nämligen tillsammans med en TTL, dvs en 'cache-tid' som talar om hur länge svaret får sparas.
Svaret sparas i regel hela cache-tiden vilket innebär att om du klockan 8 på måndag morgon ska styra om www.dindomän.nu från en IP-adress till en annan och har en TTL på 8 timmar så kommer det att ta 8 timmar tills HELA Internet förstått att hemsidan är ompekad. Dock kommer folk "ramla in" på både den gamla och den nya IP-adressen under denna 8-timmarsperiod och eventuellt en kort stund efter att 8 timmar passerat.

Således är det en god idé att ställa ned TTL:en till tex en timme redan kvällen innan (minst 8 timmar innan ompekningen), på detta sätt så behöver ni bara ha hemsidan aktiv på båda IP-adresserna (eller motsvarande) under ca en timme.

Det samma gäller ompekning av alla typer av tjänster, inte minst e-post.

Vi rekommenderar att man alltid behåller den "gamla" tjänsten parallellt med den nya som man pekar om till i minst en vecka efter en ompekning. Varför en hel vecka frågar sig många? Jo, det finns många skäl till detta:
 - Du har missat någon detalj i den nya tjänsten och behöver styra tillbaks till den gamla tjänsten. Detta blir svårt eller omöjligt att göra om du ej har kvar båda tjänsterna parallellt.
 - Det finns alltid enstaka "eftersläntrare", särskilt när det gäller "viktigare tjänster" som e-post, e-handel, webplatser mm så är det viktigt att 'fånga upp' tex e-mail som levereras till dem gamla mailtjänsten, även om det är fel att leverera dit, men avsändarens e-postsystem - hur dysfunktionellt de än må vara - har ju trots allt ett e-mail att leverera till er och om ni inte fortsätter att "svara" på den gamla adressen så går ni miste om informationen. Tänk på att vittja e-post både på nya och gamla mailservern då och då under denna vecka.
 - Det är lätt att göra en driftsäker omstyrning, varför inte göra det enkelt för era kunder, användare och besökare? Att komma till ett felmeddelande istället för er websida ser aldrig bra ut och det är onödigt att hamna i det läget.